Spotify o să te „vândă” cui plătește mai mult: cum se va întâmpla asta
Ai melodii de la care ți se face pielea de găină când le asculți? Spotify vrea să „îmbutelieze” asta și să vândă mai departe altora interesați să-ți exploateze emoțiile.
După o oarecare așteptare, Spotify a fost lansat în România în martie 2018. Serviciul de streaming audio nu e lipsit de concurenți, dar s-a remarcat de ceva ani prin playlisturile făcute un pic altfel față de rivali. Are 87 de milioane de abonați și 109 milioane de utilizatori care preferă reclamele în locul unui abonament plătit.
Ce vrea Spotify să facă acum e să vândă altor companii Discover Weekly, funcționalitatea care-ți livrează playlisturi în fiecare luni. Cei interesați ar putea astfel să „dețină experiența personalizată de ascultare [a utilizatorului]”. Utilizatorii Discover Weekly petrec de două ori mai mult timp pe Spotify decât ceilalți, astfel că e o piață numai bună de valorificat.
Microsoft e prima companie care a vrut să plătească – va plasa reclame audio despre impactul inteligenței artificiale în educație, sănătate, filantropie.
Ce înseamnă asta pentru tine, ca utilizator, dar și pentru Spotify?
După cum a prezentat publicația Vox, pe scurt, Spotify s-a transformat în ceea ce companiile de tehnologie sunt deja: are un produs prin care te știe foarte bine și acum face bani cu el. În cazul acesta, spre deosebire de Google, de exemplu, nu-i vorba de istoricul de navigare, ci de preferințele muzicale.
Spotify a construit Discover Weekly ca un mix prin care a încercat, în ultimii trei ani, să nimerească gusturile muzicale ale utilizatorilor pe baza istoricului lor. Se mai bazează, totodată, și pe melodiile adăugate într-un playlist, dar încă neascultate – pentru că e o șansă mare c-o vei face în acest Weekly.
Chiar dacă la prima vedere Spotify pare un serviciu de music streaming, ceea ce și e, în esență, potențialul adevărat a fost de la început în personalizare și „citirea” ascultătorilor. La fel ca în orice mediu din internet, dacă știi ce-i place unui utilizator, poți face bani cu asta. Iar muzica e mereu de exploatat.
Spotify susține însă că Discover Weekly va rămâne la fel – un brand nu va putea plasa anumite melodii. Va putea plasa însă reclame: logo în playlist, reclamă audio pentru cei care nu plătesc abonament, logo pe homepage, dar și alte forme de promovare a companiei respective.
Există și un alt motiv, unul destul de popular în publicitate. Oamenii leagă, de multe ori, simpatia de un brand de o experiență. Astfel, dacă intră reclamă la Microsoft sau Nike sau orice altă companie cât tu asculți muzica pe care o apreciezi, foarte probabil, îți va fi mai simpatic acel brand.
Ce vezi acum, odată ce Spotify va vinde Discover Weekly, e ceea ce intuiam încă de la lansarea din România: trebuie să facă bani, mai mulți bani, și asta cât se poate de repede. Unde mai pui că Spotify mai pregătește ceva mare. Compania susține că are brevet pentru un „sistem care integrează reclame în muzică pe baza stării de spirit a ascultătorului”. Astfel, publicitatea pe baza emoțiilor tale va fi mai puternică.